Otomotiv Sektöründe Hurda Araçlar İçin Yeni Kanun Teklifleri
Otomotiv sektöründe zaman zaman gündeme gelen hurda ve yaşlı araçlar için TBMM’ye yeni kanun teklifleri sunuldu. Milliyetçi Hareket Partisi Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir tarafından Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda değişiklik öngören teklif, 25 yaş ve üzeri araçların ekonomiye kazandırılmasını hedefliyor.
Öneride, aracını dönüşüme verenlere Türkiye’de üretilmiş yeni araçlardan alacakları Özel Tüketim Vergisi muafiyeti talep ediliyor. Trafikteki araçların yüzde 25’inin 21 yaşından büyük olduğu belirtilirken, bu araçların hem ekonomiye hem de çevreye zarar verdiği vurgulanıyor.
Ticari Araç Alacaklara ÖTV ve KDV İndirimi
Bir diğer teklif ise ticari araç alacak şoför esnafını ilgilendiriyor. Geçimini tek bir araçla sağlayan şoför esnaflarının 10 yıl boyunca kullanacakları yeni ticari araçların ÖTV ve KDV’den muaf tutulması öneriliyor.
Geçtiğimiz aylarda TESK başkanı Bendevi Palandöken, hurda araç teşvik yasasının ticari araçlar için tekrar gündeme gelmesi gerektiğini belirtti. Palandöken, ülkedeki araçların yaş ortalamasının yüksek olduğunu ve ekonomik olarak hurdaya ayrılması gerektiğini savundu.
Hurda Araç Teşviki Geçmişi
Hurda araç teşviki Türkiye’de 2003 yılında uygulanmaya başladı ve belirli bir yaşın üzerindeki araçların piyasadan çekilmesi hedeflendi. 2010 ve 2011’de başlatılan ikinci hurda teşviğinde nakdi destek verilerek kaydı silinen araç sayısında ciddi artış yaşandı.
Son hurda teşviki ise 2017, 2018 ve 2019 yıllarında uygulandı. 2018 ve 2019’da yapılan teşviklerde, hurdaya ayrılan araçların yerine yeni araç alımında ÖTV indirimi sağlanması öngörüldü. Ancak, 2019’dan bu yana hurda araç sahiplerine ÖTV indirimi uygulanmamaktadır.